Internationale Chemie Olympiade in Parijs

Van 21 tot 31 juli vond in Parijs de Internationale Chemie Olympiade (International Chemistry Olympiad - IChO) plaats. Voor Vlaanderen namen deze zomer Willem Vanmoerkerke (Virga Jessecollege Hasselt) en Lucas Dooms (Sint-Michielscollege Brasschaat) deel. In Parijs namen ze op tegen de wereldtop in de chemie. Lees hieronder hun persoonlijke verslag van hun 10-daagse avontuur.

Dag 1

We zijn zondag 21 juli vertrokken naar Parijs voor de 51ste Internationale Chemie Olympiade (IChO). In Brussel-Zuid hebben we onze Waalse teamgenoten ontmoet en hebben we samen de Thalys genomen. In slechts 1 uur en 20 minuten waren we in Parijs. Hier werden we opgewacht door onze gids, zij zou ons deze 10 dagen begeleiden. Nadien bracht een bus ons van het station naar het hotel.

Dag 2

De volgende morgen werd de olympiade officieel geopend met de openingsceremonie in la Maison de la Chimie. Hierin werden alle landen voorgesteld, alsook de verschillende partners en sponsors die dit evenement hebben mogelijk gemaakt. Verder was er ook entertainment zoals een liedje over de tabel van Mendeljev die was voorbereid door een Franse school. Tenslotte hebben we genoten van een lunch in la Maison de la Chimie.
's Namiddags bezochten we het Louvre met een gids die ons door de massa mensen leidde, de Mona Lisa zelf hebben we niet gezien, maar gelukkig had de gids een fotokopie bij. Tijdens de avond kregen we een paar uur vrije tijd om met alle andere landen kennis te maken en allerlei gezelschapsspelen te spelen.

Dag 3

De derde dag hebben we het kasteel van Versailles bezocht. Met 's middags een picknick in de tuinen van het kasteel.
's Avonds kregen we een presentatie over het praktisch examen en kregen we een overzicht van al het materiaal dat we zouden gebruiken tijdens het examen.

Dag 4

Dag vier was het zo ver: het eerste examen. 's Morgens vroeg opstaan om ons klaar te maken voor dit praktisch examen dat 5 uur zou duren. We krijgen drie praktische proeven voorgeschoteld, die we met succes moesten proberen te beëindigen. In de namiddag hebben we onze gedachten kunnen verzetten met een stadswandeling door het 5de en 13de arrondissement. Onder begeleiding van onze gids hebben we een blik kunnen werpen op deze gezellige regio.

Dag 5

Dag vijf, misschien ook wel bekend als de warmste dag in Parijs ooit, met een recordtemperatuur van 43 °C, hebben we in de voormiddag het meer toeristische deel van Parijs bezocht. We liepen voorbij la Place de la Concorde, les Champs-Elysées, l'Arc de Triomphe en natuurlijk, niet te vergeten, de Eiffeltoren. Toen de temperaturen hun hoogtepunt begonnen te bereiken hebben we een begeleide bus tour gemaakt door Parijs en uiteindelijk nog een boottocht over de Seine.

Dag 6

Na een warme nacht werden we 's morgens weer vroeg verwacht voor het theoretisch examen. Ook dit examen duurde 5 uur. Hierin kregen we 9 vragen, die niemand van ons volledig heeft kunnen invullen. Zo werd dus niet alleen onze kennis en het kunnen van de chemie getest, maar ook hoe goed we kunnen functioneren onder tijdsdruk. Na afloop van het examen mochten we eerst nog even ontspannen in het hotel, voordat we werden verwacht in l'Ecole de Polytechnique voor de Reunion Party. Hier werden we herenigd met onze mentors.

Dag 7

Dag zeven, de eerste dag na het theoretisch examen vertrokken we met de bus naar de Cité des Sciences. Dit groot gebouw bevatte allerlei leuke weetjes en geeft een korte uitleg over allerlei interessante wetenschappelijke en wiskundige gegevens. Er was een aquarium, een opstelling over energie, en we fluisterden naar elkaar van op een afstand van tientallen meters door middel van twee paraboloïden.
In de namiddag kregen we nog veel tijd om met onze gids Parijs te ontdekken en in de avond werd er een Escape Game georganiseerd.

Dag 8

De achtste dag, twee dagen na het theoretische onderdeel, vertrokken we na het ontbijt in het hotel naar het Palais de la Découverte. Dit was een mooi paleis dat van binnen vol wetenschappelijke exposities stond. Daar maakten we een paar uur kennis met allerlei leuke wetenschappelijke fenomenen; optische illusies, een afdeling over vergif, ruimtevaart... Deze kwamen er allemaal in voor en nog meer, bijna alles was interactief en je kon bijvoorbeeld met behulp van katrollen een object van 400 kg optillen. We bekeken ook een expositie over vloeibare lucht en we mochten er zelf even onze vinger in steken!
Die namiddag keerden we nog een laatste keer terug naar de school van de examens om te luisteren naar de president van IUPAC (dat die dag exact 100 jaar bestond), en twee grote chemische bedrijven; Dow en minfin, zij beantwoordden onze vragen over chemie en nodigden ons uit om later bij hun bedrijf te werken. Tenslotte was er nog een presentatie over Mendeljev, zijn tabel is namelijk in 2019 al 150 jaar oud! 's Avonds was er nog een karaoke en Just Dance om ons los te schudden voor de volgende dag.

Dag 9

Dag negen stapten we 's morgens vroeg de metro in om Montmartre en de Sacré-Cœur te bezoeken. Montmartre is een gezellige wijk op een heuvel met een mooi zicht op Parijs. Maar het zicht werd pas adembenemend toen we bovenop de koepel van de Sacré-Cœur stonden. Van hieruit zagen we Parijs van het Panthéon tot aan La Défense, van de Eiffeltoren tot aan Le Centre Pompidou.
In de namiddag werd de olympiade afgesloten met de Closing Ceremony in La Maison de la Chimie. Hierin werden ook de medaille winnaars bekend gemaakt. Spijtig genoeg waren daar dit jaar geen Belgen bij. Ook werden er verschillende shows opgevoerd en werd de IChO 2020 in Istanbul voorgesteld.
's Avonds konden we nog van elkaar afscheid nemen in de Farewell Diner en Party in Cité des Sciences et de l'Industrie.

Dag 10

De volgende morgen namen we de taxi naar het station om van daaruit de Thalys te nemen naar Brussel. De 51ste IChO was toen voor ons echt gedaan. We hebben er veel nieuwe mensen leren kennen en mooie herinneringen aan overgehouden.

Ten slotte zouden we ook nog graag onze mentors: Hans Vanhoe, Stéphane Cauberghs en onze gids Louisianne willen bedanken.