Wenst u een activiteit te laten opnemen in deze lijst? Geef uw activiteit door via dit formulier.
STEM-studenten presenteren hun kant-en-klare STEM-projecten

Omschrijving
De navorming is gericht op de STEM-eindtermen van de eerste en tweede graad. Studenten educatieve bachelor secundair onderwijs biologie, chemie, fysica, techniek, elektriciteit, mechanica, wiskunde (STEM) UCLL Diepenbeek presenteren hun kant-en-klaar STEM-project.
Deze navorming wordt georganiseerd vanuit de educatieve bachelor secundair onderwijs en het expertisecentrum Art Of Teaching.
Doelgroep
Leraren secundair onderwijs 1ste en 2de graad SO die te maken hebben met STEM-eindtermen bvb. chemie, fysica, elektriciteit, mechanica, wiskunde, natuurwetenschappen, techniek, biologie, STEM-Wetenschappen, STEM-Technieken…
Doelstellingen
Kennismaken met een kwaliteitsvolle STEM-didactiek aan de hand van concrete STEM-projecten. Via ‘onderzoek van de eigen klaspraktijk’ leert de leraar nagaan of en in hoeverre bepaalde eindtermen van de eerste en tweede graad SO gerealiseerd werden:
- De leerlingen denken na over de rol van de verschillende STEM-disciplines in het kader van wetenschappelijke of technische uitdagingen.
- De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem door concepten en praktijken uit verschillende STEM-disciplines aan te wenden.
- De leerlingen passen inzichten uit een wetenschappelijk onderzoekje toe op het technisch ontwerp.
- De leerlingen beargumenteren vanuit verschillende invalshoeken keuzes bij het ontwerp en het gebruik van technische systemen en andere STEM-oplossingen.
- De leerlingen doorlopen een probleemoplossend proces waarbij kennis en vaardigheden uit meerdere STEM-disciplines worden aangewend.
Programma
De studenten ontwikkelden 5 STEM-projecten i.s.m. mentoren uit verschillende scholen. Ze laten zien hoe je vanuit een verwondering of uitdaging met een interdisciplinair team aan de slag kan gaan om een STEM-project te ontwikkelen en de klaspraktijk daarvan te onderzoeken.
Onze studenten stellen aan de hand van demotafels hun uitgewerkt STEM-project voor en geven, vanuit de ervaring van hun klaspraktijk, tips hoe je hier zelf mee kan werken in jouw klas. Ze tonen:
- de leerlingenbundel, leerkrachtenhandleiding
- concreet didactisch materiaal bij de onderzoeken en ontwerpen
- de gehanteerde werkvormen
- een aantal evaluatietools
De studenten tonen ook aan hoe ze met deze concrete lesmaterialen de aangereikte STEM-didactiek toepassen in de klas. Ze tonen het inzetten van conceptenmappen, inkleurmodellen, praktijkonderzoek, … waarmee het interdisciplinair werken op school bereikt kan worden.
De 5 STEM-projecten zijn:
- Fermenteren: brood (i.s.m. Alimento)
- Biomeiler/compost heater (i.s.m. iStem en Wanderful Stream)
- Het heelal vanuit een brandpunt bekeken: telescoop (i.s.m. Esero)
- Green energy to go (i.s.m. iStem en Wanderful Stream)
- STEM-verwondering in de context van het heelal (i.s.m. Esero)
Opleidingsmateriaal
Bij de studiedag ontvang je een syllabus met de inhoud van de navorming. Je ontvangt ook alle links van de bookwidgets waarin de projecten zijn uitgewerkt.
Praktisch
07 juni 2022 van 9u30 - 15u30
Gebouw R lokalen R0.11 - R0.14 - R1.17 - r1.20 - R1.32
UCLL Campus Diepenbeek
Campuslaan 3590 Diepenbeek
Lerarenopleiding Educatieve Bachelor SO STEM-profiel
Alle datums
- 2022-06-07 09:30 - 15:30
Powered by iCagenda