Wenst u een activiteit te laten opnemen in deze lijst? Geef uw activiteit door via dit formulier.

STEM-studenten presenteren hun kant-en-klare STEM-projecten

ucll-5
Categorie
Studiedagen
Dates
2022-06-07 09:30 - 15:30
Locatie
UCLL Campus Diepenbeek - Campuslaan, 3590 Diepenbeek

Omschrijving

De navorming is gericht op de STEM-eindtermen van de eerste en tweede graad. Studenten educatieve bachelor secundair onderwijs biologie, chemie, fysica, techniek, elektriciteit, mechanica, wiskunde (STEM) UCLL Diepenbeek presenteren hun kant-en-klaar STEM-project.

Deze navorming wordt georganiseerd vanuit de educatieve bachelor secundair onderwijs en het expertisecentrum Art Of Teaching.

Doelgroep

Leraren secundair onderwijs 1ste en 2de graad SO die te maken hebben met STEM-eindtermen bvb. chemie, fysica, elektriciteit, mechanica, wiskunde, natuurwetenschappen, techniek, biologie, STEM-Wetenschappen, STEM-Technieken…

Doelstellingen

Kennismaken met een kwaliteitsvolle STEM-didactiek aan de hand van concrete STEM-projecten. Via ‘onderzoek van de eigen klaspraktijk’ leert de leraar nagaan of en in hoeverre bepaalde eindtermen van de eerste en tweede graad SO gerealiseerd werden:

  • De leerlingen denken na over de rol van de verschillende STEM-disciplines in het kader van wetenschappelijke of technische uitdagingen.
  • De leerlingen ontwerpen een oplossing voor een probleem door concepten en praktijken uit verschillende STEM-disciplines aan te wenden.
  • De leerlingen passen inzichten uit een wetenschappelijk onderzoekje toe op het technisch ontwerp.
  • De leerlingen beargumenteren vanuit verschillende invalshoeken keuzes bij het ontwerp en het gebruik van technische systemen en andere STEM-oplossingen.
  • De leerlingen doorlopen een probleemoplossend proces waarbij kennis en vaardigheden uit meerdere STEM-disciplines worden aangewend.

Programma

De studenten ontwikkelden 5 STEM-projecten i.s.m. mentoren uit verschillende scholen. Ze laten zien hoe je vanuit een verwondering of uitdaging met een interdisciplinair team aan de slag kan gaan om een STEM-project te ontwikkelen en de klaspraktijk daarvan te onderzoeken.

Onze studenten stellen aan de hand van demotafels hun uitgewerkt STEM-project voor en geven, vanuit de ervaring van hun klaspraktijk, tips hoe je hier zelf mee kan werken in jouw klas. Ze tonen:

  • de leerlingenbundel, leerkrachtenhandleiding
  • concreet didactisch materiaal bij de onderzoeken en ontwerpen
  • de gehanteerde werkvormen
  • een aantal evaluatietools

De studenten tonen ook aan hoe ze met deze concrete lesmaterialen de aangereikte STEM-didactiek toepassen in de klas. Ze tonen het inzetten van conceptenmappen, inkleurmodellen, praktijkonderzoek, … waarmee het interdisciplinair werken op school bereikt kan worden.

De 5 STEM-projecten zijn:

  • Fermenteren: brood (i.s.m. Alimento)
  • Biomeiler/compost heater (i.s.m. iStem en Wanderful Stream)
  • Het heelal vanuit een brandpunt bekeken: telescoop (i.s.m. Esero)
  • Green energy to go (i.s.m. iStem en Wanderful Stream)
  • STEM-verwondering in de context van het heelal (i.s.m. Esero)

Opleidingsmateriaal

Bij de studiedag ontvang je een syllabus met de inhoud van de navorming. Je ontvangt ook alle links van de bookwidgets waarin de projecten zijn uitgewerkt.

Praktisch

07 juni 2022 van 9u30 - 15u30

Gebouw R lokalen R0.11 - R0.14 - R1.17 - r1.20 - R1.32

UCLL Campus Diepenbeek

Campuslaan 3590 Diepenbeek

Lerarenopleiding Educatieve Bachelor SO STEM-profiel

 
 

Alle datums

  • 2022-06-07 09:30 - 15:30

Powered by iCagenda

Meer activiteiten

Bezoek de website van volgende organisaties om hun activiteiten te bekijken:

C2W | Mens & Molecule